7 Kaedah Pemulihan Muka Paling Berkesan

teknik yang berkesan untuk peremajaan kulit wajah

Peremajaan wajah adalah satu set langkah yang bertujuan untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan luaran, di antaranya teknik konservatif (kosmetologi, bukan pembedahan) dan pembedahan dapat dibezakan.

Anti-penuaan

Motivasi mereka yang menggunakan peremajaan wajah boleh berbeza, tetapi semua orang setuju pada satu perkara - tidak ada yang ingin menjadi tua dan kelihatan "kenyataan yang buruk. "Penampilan, selain aspek estetika, mempunyai kesan yang signifikan terhadap banyak aspek kehidupan - misalnya, peribadi dan profesional. Seseorang yang kelihatan muda dan cergas yakin dan lebih berjaya dalam hubungan dengan lawan jenis dan dalam perniagaan. Bagi kebanyakan orang dalam profesion awam (artis, penyiar televisyen, ahli politik) penampilan "berkualiti tinggi" adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari permintaan profesional.

Perubahan berkaitan dengan usia adalah wajar. Mereka disebabkan oleh pengumpulan "kerosakan" secara beransur-ansur dalam pelbagai tisu. Di kulit, kandungan kolagen dan elastin menurun, jumlah cairan menurun, yang menyebabkan kendur, kemunculan kedutan dan perubahan kontur wajah. Banyak bahaya pekerjaan dan rumah tangga, keadaan persekitaran yang buruk, penyakit dan tabiat menyumbang kepada proses penuaan.

Perkembangan perubatan moden memungkinkan untuk mengubah manifestasi luaran penuaan dengan ketara, dan ini mungkin berlaku dalam pelbagai peringkat usia. Beberapa kaedah peremajaan wajah yang paling berkesan hari ini akan dibincangkan di bawah.

1. Botulinum toxin

Suntikan subkutan sediaan berdasarkan toksin botulinum. Dos terapi berkali-kali kurang daripada dos toksik, oleh itu, dengan penggunaan profesional, kaedahnya praktikal selamat. Terdapat kelumpuhan sementara dan kelonggaran otot-otot wajah, yang menyebabkan kelancaran lapisan kulit yang terlalu banyak.

  • Kelebihan: prosedur pesakit luar, hasil cepat, keselamatan relatif.
  • Kekurangan: sifat perubahan sementara, yang memerlukan manipulasi berulang, kemungkinan alergi terhadap ubat.

2. Mesoterapi

Peremajaan wajah dengan memperkenalkan pelbagai bahan dan persediaan di bawah kulit, yang meningkatkan pemakanannya, merangsang metabolisme tisu tempatan dan peredaran darah. Ubat yang paling popular yang digunakan dalam kes ini adalah kompleks vitamin, asid organik, ekstrak kolagen dan elastin, sel stem dan fibroblas. Biorevitalisasi (pengenalan asid hyaluronik), suntikan biogel berdasarkan polimetilacrilat dapat dianggap sebagai kes khusus mesoterapi.

  • Kelebihan: kesederhanaan dan kelajuan pelaksanaan yang tinggi, invasif rendah (tahap penembusan tisu).
  • Kekurangan: ketidakstabilan hasilnya, perlunya serangkaian prosedur yang mesti diulang setelah jangka waktu tertentu, kemungkinan peningkatan kepekaan terhadap bahan yang disuntik.

3. Pendedahan laser

Dengan menggunakan tenaga laser, anda boleh mendapatkan beberapa kesan sekaligus. Dengan intensiti rendah, proses reparatif (restoratif) dirangsang pada kulit kerana pembentukan molekul kolagen baru. Sinaran yang lebih kuat membawa kepada penghapusan lapisan epidermis yang tidak sesuai (yang disebut semula permukaan kulit laser). Teknik yang serupa adalah photorejuvenation, yang menggunakan frekuensi panjang gelombang yang dapat dilihat.

  • Kelebihan: invasif rendah, keupayaan untuk merawat kawasan kulit yang besar dalam satu prosedur.
  • Kekurangan: sesuai untuk membetulkan perubahan kecil yang berkaitan dengan usia, hasilnya tidak stabil, pesakit mungkin mengalami alergi foto.

4. Thermage (mengangkat radio (mengangkat RF))

Teknik ini mirip dengan laser, tetapi faktor yang mempengaruhi adalah radiasi frekuensi radio, yang memungkinkan untuk mempengaruhi lapisan kulit yang lebih dalam dengan meningkatkan suhu mereka secara tempatan. Teknologi peremajaan ELOS yang serupa didasarkan pada penggunaan gelombang arus optik dan arus frekuensi tinggi secara serentak.

  • Kelebihan: sifat prosedur yang lembut, hasil yang cepat, beberapa kontraindikasi (terutamanya kanser).
  • Kekurangan: perlunya prosedur berulang selepas beberapa ketika.

5. Mengupas

Mengelupas, atau muncul kembali - penyingkiran lapisan atas kulit, terutamanya terdiri daripada sel-sel epidermis dengan pelbagai tahap daya hidup. Sebagai tambahan kepada tindakan laser di atas, kaedah pengelupasan mekanikal (kasar) dan kimia digunakan. Kesan dos memberi dorongan kepada pengaktifan proses pemulihan dan sintesis elemen struktur kulit yang baru.

  • Kelebihan: hasil pantas.
  • Kekurangan: teknik ini memerlukan perawatan yang sangat baik dari doktor dan pemantauan tambahan berikutnya terhadap pesakit, permukaan luka yang dihasilkan rentan terhadap jangkitan, kemungkinan parut. Kesannya hanya muncul pada kedutan dangkal.

6. Mesothreads

Pendahuluan di bawah kulit wajah benang khas (benang meso-tetulang) yang diperbuat daripada bahan penyerap lengai (polydioxanone), yang memberikan fungsi bingkai dan menghaluskan kulit. Arah baru kaedah ini adalah mengangkat benang, di mana dipanggil mesothread 3D yang menyebabkan ketegangan tisu minimum. Dalam beberapa bulan, terdapat penyerapan lengkap (resorpsi) dari serat yang diperkenalkan, sementara fungsi pendukung ditambah dengan kesan merangsang sementara.

  • Kelebihan: kesederhanaan dan kemungkinan prosedur cepat, kesan jangka panjang (beberapa tahun).
  • Kekurangan: reaksi individu terhadap bahan yang disuntik adalah mungkin, kadang-kadang parut pada kulit berlaku, tidak ada statistik hasil jangka panjang untuk mengangkat benang.

7. Pengangkatan pembedahan

Peremajaan wajah dengan melakukan operasi facelift dapat dilakukan dengan pelbagai cara: rhytidectomy (teknik mengangkat klasik), mengangkat SMAS, pembedahan dengan pengenalan endotin, dan sebagainya. Dengan adanya sejumlah besar cara konservatif, pembedahan plastik tetap merupakan kaedah yang paling berkesan, kerana hanya dapat mengurangkan atau menghilangkan perubahan yang berkaitan dengan usia.

  • Kelebihan: keupayaan untuk mempengaruhi semua kawasan muka dan kawasan bersebelahan (leher), pembetulan kulit kendur yang jelas, kedutan dalam dan banyak lagi kecacatan lain. Hasilnya berterusan (boleh bertahan selama bertahun-tahun).
  • Kekurangan: kemungkinan komplikasi yang berkaitan dengan operasi dan anestesia, keperluan untuk tempoh pemulihan dengan banyak sekatan, kemungkinan ubah bentuk wajah dan kemunculan bekas luka yang kelihatan.

Kaedah peremajaan wajah kini dibezakan dengan pelbagai jenis, yang membolehkan pesakit memilih yang paling sesuai untuk dirinya sendiri.