Peremajaan kulit laser

Penanda kulit cantik dan sihat diketahui - licin, halus, tegas, dengan cahaya sihat semula jadi dan warna - pudar dan haus setiap tahun. Mereka digantikan oleh kekeringan, kusam, kedutan . . . Manifestasi ini disertai dengan liang pori yang membesar dan rangkaian vaskular, bintik-bintik usia muncul . . . Untungnya, hari ini semua masalah estetik yang dianggap sebagai tanda utama penuaan dapat diselesaikan dengan cepat dan komprehensif - dalam peremajaan kulit laser ini akan membantu.

hasil keremajaan kulit wajah laser

Peremajaan kulit wajah laser: fokus pada teknologi

Peremajaan kulit wajah laser - permukaan semula atau mengelupas - mungkin yang paling optimum antara pilihan untuk menyelesaikan masalah penuaan "dalam satu gerakan". Sesungguhnya, dengan munculnya model baru alat laser, semua kaedah lain untuk merawat gejala penuaan dan kecacatan serupa yang terdapat dalam kosmetologi telah merosot ke latar belakang. Laser dalam kosmetologi terutamanya platform pelbagai disiplin. Berkat kualiti ini, pakar kosmetik berpeluang melakukan pelbagai rawatan selama satu prosedur. Peranti baru untuk laser permukaan pecahan memberikan hasil jangka panjang, agak tidak agresif, dan boleh mempengaruhi hampir semua bahagian badan (bukan hanya pada wajah). Yang paling penting, mesin pelindung permukaan laser pecahan boleh digunakan untuk meremajakan kulit dari sebarang fototaip. Oleh itu, penyelesaian masalah estetik dengan bantuan laser pada kulit yang gelap, sangat gelap atau kecoklatan menjadi mungkin baru-baru ini. Di samping itu, beberapa jenis peremajaan kulit laser sudah ada sekarang.

Peremajaan kulit wajah laser: pilihan rawatan

Peranti generasi terkini memungkinkan untuk menjalankan jenis prosedur anti-penuaan seperti peremajaan kulit pecahan, kulit laser dangkal atau laser yang mendalam muncul di wajah dan seluruh badan. Kesemuanya berfungsi mengikut prinsip berikut: di bawah pengaruh denyutan laser pada kulit (epidermis dan lapisan luar dermis), proses fototermolisis berlaku - sel-sel lama hancur sehingga yang baru dan muda menggantinya di proses penjanaan semula. Akibatnya, setelah pulih, kulit segar (dalam setiap makna) kulit tumbuh semula di wajah atau di kawasan rawatan lain.

Dalam peremajaan kulit pecahan laser, sinar membenarkan kesan dosis pada kawasan mikro pada kulit "tua" dan kulit bermasalah, "menguap" sel mati, merangsang sintesis protein kolagen dan elastin, dan juga merosakkan mikroflora patogen. Selepas rawatan, rangsangan semula jadi proses penyembuhan diri tisu bermula: tisu muda dan sihat terbentuk, warna dan kelegaan kulit diratakan.

Petunjuk untuk peremajaan kulit pecahan laser: tanda-tanda penuaan dan pemotretan yang jelas, kedutan, tekstur kulit yang tidak rata; parut kecil, parut (termasuk selepas jerawat).

Prosedur lain harus diperhatikan secara berasingan, yang termasuk dalam rangkaian kemampuan model peranti terbaru - pengelupasan laser karbon. Teknologi ini menggabungkan tindakan pancaran laser dan cahaya (kerana peremajaan tambahan diberikan). Nuansa prosedur ini adalah penguat karbon khas, topeng gel, yang mengandungi nanopartikel karbon dioksida. Nanogel dinamakan karbonik (diterjemahkan sebagai "karbon"). Kesan kosmetik nanogel didasarkan pada kemampuannya untuk menembusi jauh ke dalam kulit, mengikat sel-sel epidermis, dan juga menarik sisa-sisa sebum, debu, dan kotoran. Nanogel karbon juga harus menyiapkan kulit untuk pancaran laser, yang mengakibatkan pengelupasan sel epidermis keratinisasi yang sekata. Pada tahap yang sama, proses keradangan diratakan. Pengelupasan laser karbon sangat sesuai untuk merawat jerawat, menormalkan metabolisme lipid kulit (seboregulation).

Petunjuk untuk pengelupasan laser karbon: kulit bermasalah dengan ruam radang, jerawat, komedon, peningkatan minyak, pori-pori yang membesar, warna kulit yang tidak rata, tanda-tanda awal penuaan dan pemotretan, bintik-bintik usia.

Sebagai peraturan, dengan peremajaan kulit laser, kesan estetik dicapai dengan rasa tidak selesa minimum: jika permukaan semula dilakukan secara dangkal, kebetulan bahkan tidak memerlukan anestesia awal. Tidak ada jejak / bekas luka, yang sangat penting ketika melekatkan kecacatan estetik pada wajah. Dengan peremajaan pecahan, pemusnahan selektif kawasan yang tidak normal memungkinkan untuk menghilangkan kecacatan kosmetik pada kedalaman tertentu tanpa mencederakan tisu berdekatan. Tisu di sekitarnya tidak panas dan, dengan itu, tidak rosak.

Peremajaan kulit laser: apabila petunjuknya sesuai dengan kemungkinan

Kadang-kadang peremajaan dan pengangkatan kulit laser bukanlah satu-satunya tugas ahli kosmetik. Walau bagaimanapun, peremajaan kulit laser, pertama sekali, adalah pendekatan bersepadu: memerangi tanda-tanda layu dan pada masa yang sama merawat masalah dermatologi. Oleh kerana teknologi baru yang membolehkan anda mengawal kekuatan dan jangka masa nadi laser, pakar kosmetik dapat memilih kedalaman permukaan semula bagi setiap jenis foto kulit dan menyesuaikan lintasan pancaran laser untuk menyelesaikan beberapa tugas tertentu yang lebih spesifik. Set lengkap peranti (aplikator-muncung yang dapat diganti), jangka masa nadi yang luas, kemampuan untuk menyesuaikan ukuran pancaran sinar, ketumpatan tenaga dan kedalaman penembusan nadi memberikan pelbagai kesan terapeutik pada tahap tinggi kelajuan prosedur. Oleh itu, setelah memutuskan peremajaan kulit laser, anda dapat menjangkakan kesan yang kompleks. Khususnya, di banyak salon adalah mungkin untuk melakukan bukan sahaja peremajaan kulit laser (permukaan semula, pengetatan), tetapi juga:

  • menyembuhkan atau melembutkan perjalanan jerawat dan selepas jerawat,
  • hapus "noda anggur",
  • menyingkirkan gejala rosacea yang dapat dilihat dan manifestasi klinikal rosacea,
  • hapus pelbagai jenis tempat usia,
  • mengurangkan keparahan selulit,
  • kurangkan lemak badan,
  • menghilangkan parut dan parut,
  • hapus atau betulkan tanda regangan,
  • alih keluar tatu.

Kedutan - dangkal dan meniru, kelembutan kulit, bintik-bintik usia, telangiectasias, urat labah-labah, sarang laba-laba merah dan biru, hemangioma dan telangiectasias, keratosis seborrheic, rosacea dan rosacea, neoplasma jinak, lentigo nevi), urat biru kecil - laser balok dapat mengatasi hampir semua kecacatan kulit! Beberapa laser juga digunakan untuk terapi kuku - menguatkan struktur plat kuku dan meningkatkan pertumbuhannya. Dengan bantuan laser, pakar kosmetik dapat membuat pembekuan kapal dengan ketepatan tinggi dari pelbagai jenis dan diameter, namun, malangnya, kaedah ini tidak berfungsi untuk urat varikos. Biasanya diperlukan beberapa sesi untuk mencapai keputusan akhir.

Kontraindikasi terhadap prosedur peremajaan wajah laser juga cukup luas. Ini adalah penyakit ganas dan pra-malignan, penyakit hematologi, penyakit kronik yang teruk, jangkitan dan pemburukan penyakit dermatologi, kerosakan di kawasan rawatan yang dimaksudkan, serta kehamilan dan penyusuan.

Peremajaan kulit laser: ciri dan kekurangan

Sudah tentu, peremajaan kulit laser bukanlah prosedur yang ideal 100%: banyak hasilnya bergantung pada kemahiran dan pengalaman ahli kosmetik (untuk alasan ini, anda harus mendekati pilihannya dengan teliti mungkin). Kesan yang tepat, dapat diramalkan, selamat pada fokus masalah, kawalan komputer terhadap kedalaman kesan - jaminan kesan terapeutik yang ketara dan berkekalan, serta tempoh pemulihan minimum. Dengan menggunakan daya yang mencukupi dan menyesuaikan panjang gelombang, jurusolek berpengalaman mencapai hasil yang dapat diramalkan, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan kesan sampingan.

Tidak kurang berhati-hati daripada pakar kosmetik dan klinik, anda harus memilih masa untuk peremajaan kulit laser: misalnya pada hari musim luruh yang mendung. Risiko mengalami kesan sampingan dalam bentuk hiperpigmentasi jauh lebih rendah. Di samping itu, pada musim sejuk, berkeringat berkurang, dan ini, seterusnya, mengurangkan risiko mengalami reaksi keradangan.

Penting untuk diketahui: tidak semua laser yang digunakan untuk peremajaan kulit wajah atau badan sama-sama berkesan: beberapa jenis peranti tidak mempunyai selektivitas yang tinggi. Atas sebab ini, misalnya, pembentukan semula atau pembekuan selektif saluran darah tidak mungkin dilakukan tanpa trauma pada tisu-tisu di sekitarnya, apabila sebahagian tenaga diproyeksikan ke atasnya dalam bentuk panas dan terbakar. Juga sukar untuk mencapai kesan yang berkesan pada kapal yang dalam. Komplikasi seperti itu tidak akan timbul jika peranti model terbaru digunakan, beroperasi pada panjang gelombang optimum untuk pendedahan selektif. Mereka memberikan kombinasi parameter yang diperlukan untuk peremajaan kulit yang berkesan: daya, panjang gelombang, jangka masa nadi, diameter rasuk, spektrum warna.

Setelah peremajaan kulit laser, diperlukan waktu pemulihan, yang berbeza-beza bergantung pada kedalaman permukaan semula (mengelupas). Oleh itu, setelah memutuskan prosedur ini, lebih baik melakukan percutian untuk "duduk" dalam empat dinding untuk beberapa waktu.

Salah satu kelemahan yang tidak menyenangkan adalah jangka masa keputusan yang pendek selepas rawatan selepas jerawat: parut kembali selepas beberapa tahun - memori kulit yang disebut dicetuskan, oleh itu standard emas untuk menyelesaikan masalah ini hari ini masih merupakan prosedur yang lebih invasif - tusukan (eksisi).

Untuk mengelakkan komplikasi dan mendapatkan hasil yang diharapkan, anda perlu mengambil pendekatan konstruktif terhadap tugas peremajaan kulit laser - untuk menjalani diagnostik, untuk mengenal pasti penyebab pembentukan kecacatan, memilih kosmetik penjagaan rumah, termasuk untuk tempoh pemulihan selepas prosedur. Mengenai kemungkinan komplikasi dan kesan sampingan, mereka terutama berkaitan dengan perawatan yang tidak mencukupi setelah peremajaan laser (muncul semula atau mengelupas).

Kesan sampingan dan komplikasi

Setelah peremajaan laser pecahan, kawasan kulit yang cukup besar rosak hingga kedalaman yang cukup besar. Secara semula jadi, setelah prosedur, edema berterusan diperhatikan (berlangsung selama beberapa hari), radang, darah. Lesi permukaan kulit yang mendalam dipenuhi dengan perkembangan jangkitan, masalah dengan penyembuhan, oleh itu, ia memerlukan perhatian yang teliti: doktor memilih kosmetik perubatan dengan berhati-hati untuk tempoh pemulihan, menerangkan skema aplikasi dan memantau keseluruhan masa pemulihan dengan teliti.